JAK NAKUPOVAT LEVNÉ LETENKY? Zde je návod!

08.06.2014 14:18

Co je a kde se bere „fuel dumping“ (+ ukázka na NY)

     

Fuel dumping je technika, která vznikla společně s výmyslem leteckých společností v podoběpalivového příplatku. Ten v současné době činí značnou hodnotu (i 90%) z ceny letenky a byl stvořen za účelem dynamické změny ceny letenek. Jelikož podléhá v matematických algoritmech velmi složitým výpočtům, může se občas stát, a stává, že palivový příplatek bude špatně vypočten nebo někdy zcela nezapočítán. Pojďme se na tuto problematiku podívat trochu zblízka.

Úvodní slovníček

Cena letenky = základní cena letu + palivový příplatek + letištní taxy

Základní cena letu – tato částka je vyčíslena vždy na velmi dlouhou dobu dle tarifů IATA a nelze jí měnit dle uvážení dopravce. Díky tomu bychom po celý rok létali za stejnou cenu. Od toho vznikl palivový příplatek.

Palivový příplatek – nemá nic společného s palivem spotřebovaným v letu. Je to jen finta leteckých společností jak rychle měnit cenu na základě poptávky. Zvýšením palivového příplatku se ihned v rezervačních systémech změní cena a my zaplatíme více (občas méně).

Letištní taxy – každé letiště si účtuje poplatky za odbavení cestujícího (údržba haly, bezpečnostní kontrola a jiné). Letecká společnost jej neovlivní.

Z výše uvedeného je tedy fakt to, že aerolinky se snaží být velmi flexibilní, proto je mnohdy základní cena letu rovna 50 Kč a zbytek tvoří palivové příplatky. Na tomto také těží v případě bonusových letenek, kdy musíte všechny poplatky zaplatit. Oblíbené soutěže o letenky u ČSA vám tak ušetří právě 50 Kč…

Více o tom, jak vzniká cena letenek si můžete přečíst v našem rok starém 3-dílném seriálu – Z čeho se skládá cena letenkyLow-cost vs. klasická aerolinkaNízké ceny – odhalení tajemství.

Úvod do fuel dump problematiky

Jelikož je palivový příplatek dynamicky vypočítáván již v průběhu zadávání naší poptávky do vyhledávače letenek, moudré hlavy zjistily, že při určitých krocích se poplatek dramaticky mění. Jednoduchá úvaha:

Máme let Praha – Bangkok – Praha za 14.000 Kč. Pokud ale k tomuto letu přidáme jeden let navíc, např. krátký přelet Singapur – Kuala Lumpur, může se cena snížit na 13.000 Kč. Zkusme dále, přidáme přelet Lombok – Bali a ejhle – letenka stojí jen 9.000 Kč. V 99% však přidání dalšího letu nezpůsobí pokles ceny o zajímavou hodnotu, spíše se cena posune směrem nahoru. Existuje několik variant, jak lze fuel dump provést.

FD 1X – neboli first strike – přidáme krátký přelet na úvod naší cesty, např. Ostrava – Praha, a za pár dní Mnichov-NY-Mnichov. Nutné je, že musíme první let podstoupit a proletět. Jinak by nám na základě no-show propadly letenky.

FD 2X – second strike – spočívá v přidání krátkého přeletu mezi daný let. Tedy máme Praha-NY-Praha, ale náš 2X bude vypadat jako Praha-NY, NY-BOS, NY-Praha. Znovu je nutné podstoupit všechny lety, jinak nám propadnou.

FD 3X – third strike – ve světe nejvyužívanějším hackem. V názorné praxi jej můžeme vidět v tomto příspěvku s Emirates za 6.700 Kč. 3X spočívá v přidání letu navíc na místo posledního úseku. Důvod proč je nejoblíbenější je právě proto, že poslední let nemusíte a pravděpodobně nikdy neproletíte.

Přidání krátkých přeletů způsobí změnu počítacího algoritmu a tím znehodnocení palivového příplatku. Základními faktory pro úspěšný fuel dump jsou

  1. 1) základní cena letenky musí být nízká, palivový příplatek velký
  2. 2) strike let by měl být co nejkratší a nejlevnější
  3. 3) strike let by se měl nacházet v oblasti, kam letíme – spolupráce s danou aerolinkou (např. pro USA byly hojně využívány přelety na Havajských ostrovech pro 3X)

Toto je jen hrubý nástřel toho, co si lze pod fuel dumpingem představit. Kompletně popsanou problematiku najdete například na fueldumping.net

Důkaz místo slibů, aneb hackujeme v přímém přenosu

A abychom nezůstali jen u prázdných slov, přidávám i jeden dnešní FD 3X hack. Do oka mi padla linka Praha – New York – Praha. Běžně na listopad dostupná za 13.288 Kč přes British airways. Ovšem, díky 3. letu jsem se dostal na cenu 10.898 Kč. A to nikoliv z původní ceny 13,9tis., ale rovnou z ceny 15.340 Kč. Posuďte sami:

PRG – NYC – PRG (odkaz na letenku)

letenky Praha - New York

letenky Praha – New York

PRG – NYC – PRG a k tomu „ocásek“ KKC – BKK (odkaz na letenku)

letenky Praha - New York na fuel dump 3X

letenky Praha – New York na fuel dump 3X

Tedy díky 3X hacku jsme ušetřili 4.442 Kč, oproti ceně na trhu pak krásných 2.390 Kč! S trochou štěstí bychom podobný let nasadili i do období letních prázdnin, kde by už úspora mohla být o řád vyšší.

Možné problémy při využití fuel dumpingu

Samozřejmě je v současné situaci fuel dumping všeobecně známou praktikou i pro letecké společnosti. Ty tak mnohdy bojují a nalezené hacky se snaží opravit a tím vyblokovat. Co však hrozí, pokud jsme letenky zakoupili a chceme letět?

V prvé řadě je třeba zmínit, že pokud je cena relativně adekvátní situaci na trhu (Bangkok za 9 tisíc) nikdo by nic řešit neměl – prostě skvělá akce. Připraveni však musíme být na vše.

Opačně, pokud bychom měli stejnou letenku za 3 tisíce, zde by již mohlo přituhnout. Obecně pakmohou aerolinky požadovat doplacení zbývajících tax na které nemusíte reagovat, ale bude hrozit úplné zrušení letenky bez kompenzací. To by však znamenalo značné právní dohady, jelikož letenky zakoupené a vystavené se nesmí 14 dní před odletem a méně rušit bez kompenzací. Risk je zisk.

S největší pravděpodobností však při úspěšném odhalení přijdete o míle ve věrnostním programu i dosavadní nalétaný status (who cares).

Avšak pozor, ani v této situaci nejsme bezradní – jak nám aerolinie může prokázat, že daný let, který máme až měsíc po tom, co se vrátíme, tak jej neproletíme? Ano, budeme hrát divadlo a je jen na nás, jak moc dobře jej zahrát umíme.

Otázka nakonec – proč máte 3. úsek, který nesouvisí s routingem hlavní letenky? Nástřel byl v předchozí větě – vymyslete si něco. Letíte za měsíc znovu na Bali a chcete se proletět na Lombok, tak jste si koupili letenky najednou.

Více v angličtině na otázky co dělat, pokud se mě zeptají na fuel dumping a co dělat, proč jsem přidal další let.

A pokud mohu diskrétně dodat na závěr

Rozruch, který vznikl okolo tarifu s Emirates byl na základě toho, že se 3X tarify nezveřejňují, ale zůstávají v diskrétní zóně. Proč? Protože je snaha udržet tarif co nejdéle na živu tak, aby na něj mohlo letět co nejvíce lidí.

Eh.. opravdu? Diskrétně, ale nejvíce lidí?

Neměl by být právě smysl toho, aby se levné letenky dostaly k co nejvíce lidem? Jaký je rozdíl mezi „veřejným tarifem na fóru“ a „veřejným tarifem na webu“? Ano, životnost se zkrátí, ale počet využitých letenek se zvýší (pokud nebudou všechny stornovány :-) ).

Je zajímavé, že multi-city letenky (Praha-NY-Vídeň) veřejně nikomu nevadí, ale FD techniky ano. Zároveň nezmiňuji časovou náročnost hledání takových tarifů, neboť i sám autor se musel nějak přičinit.

Pevně věřím, že již nyní při vyslovení pojmu fuel dumping budete tušit, co se dělá pro to, aby se cena letenky snížila a jaká rizika je nutné podstoupit.