Zázrak na řece Hudson

22.10.2017 08:00

 

 
  •  
  •  
  •  
 
 
Letadlo US Airways po nouzovém přistáni do řeky Hudson | (1:02) | video: Reuters

Fouká svižný vítr a vlny fackují bok turistické lodi, která vyráží z přístavu na úrovni 39. ulice. Hned vedle vyrůstá kolosální komplex mrakodrapů a dalších budov za 20 miliard dolarů, zvaný Hudson Yards. Z vody už teď působí impozantně. Parník společnosti CitySightseeing se záhy ocitá na místě, kudy proud kdysi poponášel zvolna se potápějící Airbus A 320.

V září bývá v New Yorku přívětivě. Slunce se na obloze přetahuje s bílými mraky a ještě pořád pěkně hřeje. Podobně povedené, byť výrazně chladnější počasí ocenili piloti po startu linky US Airways mířící 15. ledna 2009 z letiště LaGuardia v Queensu na jihozápad do Charlotte.

Fotogalerie

„Jaký krásný výhled na Hudson,“ poznamenal kapitán Chesley Sullenberger ve 3 hodiny, 26 minut a 37 vteřin. První důstojník Jeffrey Skiles tiše přikývl.

Přesně o 34 vteřin později se stroj srazil s hejnem bernešek kanadských a začalo drama. Nebohé husy svými těly vyřadily z provozu oba motory. Airbus zůstal bez pohonu a Sullenberger musel během několika okamžiků rozhodnout, jak se za této situace dostat zpátky na zem. A jeho počínání vstoupilo do historie.

Příběh bývalého válečného pilota se stal předlohou výtečného filmu Clinta Eastwooda s Tomem Hanksem v hlavní roli a připomíná ho i moderátor na palubě výletního plavidla firmy CitySightseeing: Zázrak na řece Hudson.

Připravte se na náraz!

Chlapík do mikrofonu vykládá, kterak sedmapadesátiletý Sullenberger usoudil, že návrat na LaGuardii se nedá zvládnout. Vyloučil rovněž přistání v Teterboro v New Jersey, jež se rozprostírá na druhém břehu Hudsonu. A tak oznámil dispečerům, že sedmdesátitunovou mašinu se 150 pasažéry posadí do řeky.

Při poklidné plavbě směrem k jižnímu cípu Manhattanu se stačí ohlédnout na sever, načež se otevře širokoúhlý pohled na scénu pro náročný a riskantní manévr, pro výrazný počin v dějinách letectví.

Přistání na řece Hudson

Kilometr široký, temně šedý kanál mezi Manhattanem a newjerseyským Hobokenem, v dáli se nad ním rýsuje most George Washingtona, nad nímž už Sullenbergerův airbus prosvištěl ve výšcepouhých 270 metrů.

Vyděšení cestující se v tu chvíli zařídili podle rozkazu „Připravte se na náraz“ a mnozí se patrně smiřovali s nejhorším. Za okénky nalevo se zlověstně blízko míhaly ulice Harlemu, napravo mola zakusující se do ledové vody. Původně plánovaný dvouhodinový přesun do Charlotte končil už po pěti minutách. Vážně přitom hrozilo, že v sedmistupňovém mrazu skončí nejen tento let.

Sullenberger ovšem nehodlal přihlížet katastrofě. V rychlosti 230 km/h uložil letoun do Hudsonu přibližně na úrovni Times Square s veškerou něžností otce dvou dcer.

Setkání s hladinou, při němž voda divoce stříkala do stran, připomínalo lidem uvnitř hodně tvrdé přistání bez poskočení s rapidním zpomalováním. Všichni přítomní se v šoku záhy vyhrnuli ven, jen pěti z nich lékaři později museli ošetřit vážnější zranění.

Tom Hanks nouzově přistává na Hudsonu | (1:52) | video: Freeman Entertainment

Zatímco v chladu stáli na křídlech pomaličku klesajícího stroje a na nafukovacích evakuačních skluzavkách, které se proměnily v rafty, předem varovaná pobřežní hlídka zajistila, aby k nim okamžitě vyrazila plovoucí záchrana. Během čtyřiadvaceti minut byli všichni ztroskotanci vyzvednuti do okolo shromážděných lodí.

Houpání na palubě není dvakrát příjemné, nicméně v pocitu bezpečí a při pomyšlení na události onoho lednového odpoledne se dá docela snadno snést.

Vidět most zdola

První zastávka na trase CitySightseeing je na jihozápadním okraji Manhattanu u Battery Park City, nedaleko Světového obchodního centra. Právě tady byl nějakou dobu připoutaný vrak airbusu, který ve vzdálenosti šesti kilometrů proti proudu při kontaktu s Hudsonem ztratil jeden z motorů.

Už je samozřejmě pryč. Život v New Yorku peláší zběsilou rychlostí. Na místě „Dvojčat“ zničených barbarským útokem teroristů v září 2001 už se skví nové budovy, hrdě trčí k nebi a naparují se před zástupy turistů. Z lodi vypadají zase trochu jinak než z chodníku. Stejně jako další jedinečná stavení v Brooklynu a New Jersey, k nimž se výletníci přiblíží. Socha Svobody. Nebo nádherné mosty, pod kterými všemožná plavidla (čluny, plachetnice i starodávné parníky) proplouvají.

Šanci je někdy spatřit nadobro ztratily bernešky kanadské sídlící v širším okolí. Aby se snížilo riziko podobných nehod, bylo v létě 2009 polapeno a usmrceno 1 235 kusů. Dalších 1 739 vajec bylo polito olejem, aby se z nich nevylíhla housata.

Zdá se vám to kruté? Vzhledem ke své tělesné hmotnosti a tendenci přesouvat se v hejnech se bernešky řadí mezi nejnebezpečnější druhy ptactva pro leteckou dopravu. Příběh hrdinného kapitána Sullenbergera měl šťastný konec. Mohl dopadnout mnohem tragičtěji.

A vůbec, Hudson není žádná ranvej. Patří na něj lodě, čluny, parníky, plachetnice a skútry. Žádné airbusy.

Měl pilot šanci zachovat se jinak?

Pilot Chesley Sullenberger neměl na rozhodnutí mnoho času. Musel okamžitě převést letadlo do klouzavého letu, hledat vhodnou plochu pro přistání a ohlásit stav nouze," říká letecký publicista Martin Velek.

Co se stane s motorem velkého dopravního letadla, když se do něj dostane pták?
Zdeformují se, v extrémním případě i ulomí lopatky dmychadla, rotující díly tak přestanou být vyvážené a začnou mohutně vibrovat. Tělo ptáka je střetem s lopatkami obvykle rozbito na menší kusy, které ale pořád mají dostatečnou hmotnost, aby nasáty dále způsobily deformaci nebo ulomení lopatek prvních stupňů kompresoru.
Obvykle dojde k nestabilnímu chodu motoru, ztrátě tahu a často i požáru. Motor se buď zastaví sám, nebo, častěji, jej posádka musí vypnout (a případně zapnout hašení) sama.

Proč se podle vás pilot rozhodl pro přistání na vodu? Mohlo to být proto, že se obával požáru?
Myslím, že důvodem bylo minimální riziko z hlediska střetu s překážkou, blízkost řeky a vysoká šance na záchranu na molech nebo lodích. Hudson byl ne-li jediným, tak rozhodně nejvhodnějším místem pro přistání. Při nouzových přistáních na zemi na vysunutý podvozek požár obvykle nehrozí, vyjetí z dráhy většinou také ne, protože brzdy se ovládají ze záložních hydraulických akumulátorů.

Celý rozhovor s leteckým publicistou o přistání na řece Hudson si můžete přečíst zde.

Zd